Popis expedice jak ji viděli její účastníci. Napsal OK6DJ, radil mu OK1FCJ.

Po úspěšné expedici do Albánie v roce 2012 s OK1FCJ, OK1DX a OK6DJ, jsme začali na jaře roku 2013 přemýšlet kam pojedeme dál. Dostali jsme nápad vypravit se do Bangladéše. Oslovil jsem několik místních radioamatérů s žádostí o pomoc při vydání licence. Nastudoval bezpečnostní situaci, kontaktovat radioamatéry pomocí e-mailu a facebooku. Vše skončilo, že jediný kdo je schopen zařídit licenci je S21AM. Odpověď byla jednoznačná, dokud nebudeme míti víza, nezačne pro nás nic dělat. Zažádali jsme o víza, utratili skoro 2000 Kč a poslali české licence a během té doby přestali úplně komunikovat. Důvod, veliká expedice Italských radioamatérů.

Začátkem června na serveru www.akčníletenky.com vyběhla informace, Afrika - Burkina Faso za 8500 Kč. Petr i já sledujeme tento portál každý den, během dopoledne jsme byli rozhodnuti jet do Horní Volty, neboli Burkina Faso. Kontaktovali jsme několik kamarádů radioamatérů, ale nikdo neměl čas.

Petr kontaktoval Hugolina XT2 jedná se místního nejvyššího prezidenta radioamatérské organizace. Během několika hodin nám odpověděl. Kontaktovali jsme Sylvana I2YSB odkud vysílali. Měli zde velice úspěšnou expedici na jaře letošního roku. Dostali jsme informaci o Hotelu OK INN.com. Také jsem kontaktoval DL7DF, který byl v XT před cca 10 léty.

Během července jsme začali řešit očkování. Neměli jsme žlutou zimnici, bříšní tyfus a meveo. Petrovi chyběla I žloutenka. Těsně před odjezdem antimalarika. U mne ještě musely proběhnout jaterní testy.

Pár týdnů před odjezdem jsme odladili kompletní setup zkontrolovali tcvr, sítě, antény a udělali seznam položek, které musíme vzít s sebou. Naše celková hmotnost byla vyšší než 100 kg, přesně 23 + 23 + 23 + 32 + 2 x 10 kg na palubě. Nakonec jsme museli zaplatit 80 USD nadváhu.

2/10/2013 jsme obdrželi licence já XT26DJ, Petr XT2FCJ. Výbornej prefix, pro sběratele WPX.

Datum odjezdu byl 16 listopadu brzy ráno. Odjíždíme na letiště Praha-Ruzyně. První komplikace: letenka byla uhrazena debetní kartou Mastercard - elektronicky. Turkish Airlines chce vidět kopii této karty, aby se zabránilo elektronickým podvodům. Kartu jsem měl doma, protože v Burkině akceptují pouze karty typu VISA. Telefonuji domů, naštěstí je doma dcera,která vyfotí kartu a pošle mne fotku přes Viber. Fotku ukážeme zástupcům společnosti Turkish airlines. Ten vše schválí a můžeme zaplatit nadváhu a dostat palubní vstupenky. Celý proces trval skoro 30 minut. Opravdu je důležité býti včas na letišti.

Krátce před polednem odlétáme směr Istanbul a let trval skoro 3 hodiny.

Na přestup máme 3 hodiny a další let je směr Niamey / Niger a Ouagadougou / Burkina Faso. První zastávka je v Nigeru po 5 hodinách letu. Hodně cestujících vystoupí a my čekáme v letadle. Po 30 minutách konečně odlétáme směr Burkina Faso.

Naše letadlo přistálo v Ouagadougou / Burkina Faso a je 00:30 UTC. Teplota + 22° C. Následuje první kontrola – očkování žlutá zimnice, následuje kontrola pasů a víz. Vyplnění vstupního papíru a otisk prstů levé a pravé ruky. Konečně jdeme hledat naše zavazadla a máme je všechna nepoškozená! Dále jdeme na celnici. Celníci si všimli našich velkých zavazadel antén a byli velmi zvědaví, co je uvnitř. Petr jim ukázal papír ve francouzštině o který požádal před cestou místní radioamatérskou asociaci. Nejvyší důstojník celnice asi 5 minut čte dokument a nakonec rozhodne, že nemusíme nic rozbalovat. Spadne nám kámen ze srdce a jsme na území Burkiny Faso.

V příletové hale na nás čekají 2 osoby, pan Farrouck zástupce radioamatérské organizace a řidič z hotelu OKINN. Po rychlém přivítání usedáme do hotelového mikrobusu a vyrážíme směrem k našemu konečnému cíli HOTEL OK INN. Hotel se nachází v těsné blízkosti letiště asi 5 km od letiště. Hotel má 10 pokojů a 5 bungalovů dostáváme klíče od bungalovu E. Je 02 hodin a hned plánujeme jak ráno začneme stavět antény. Měli bychom jít spát, ale místo toho rozbalujeme naše zavazadla, instalujeme moskytiéru a asi ve 3:30 UTC uléháme.

17/11 brzy ráno, jdeme nejprve na snídani, která je každý den stejná: rohlík, bílá bageta, croissant, džus, máslo, sýr, káva a čaj.

Začneme stavět první anténu – vertikál SP7GXP. Pro uchycení jsme využili konstrukci dětské houpačky. Dipol pro pásmo 80m a lw na 160m. Zkoušíme první CQ pod XT26DJ a úplně první stanice která nás zavolá je OK2SLS na 12m CW. Pile up je během chvilky, navážu 60 qso a musíme jít opět pokračovat v práci. Teplota je již 35° C a s Petrem se dohodneme, že spiderbeam začneme stavě, až druhý den.

Naše další činost byla najít místní obchod a obstarat balenou vodu, pivo, jídlo. Ceny v hotelu,byli asi 3 krát dražší.

Místní potraviny jsme našli asi 1 km od hotelu. Kupujem první pivo – Heineken, vodu Burkina Faso balenou ve 2 litrových plastových petkách, zafoliované po 6 ks. Slané krekry a na trhu asi 20 banánů. Banány jsou velmi chutné a celý týden je jíme s krekrama místo oběda. Snídani a večeři máme v hotelu a oběd na pokoji.

Pondělí 18/11 dnes nás čeká postavit ant spiderbeam. Začínáme před 8 hodinou ranní a po 4,5 hodinách je anténa ve výšce 9 metrů. Teplota je opět + 35° C a stavba v tom horku je velmi náročná. Odpoledne nás čeká nádherné otevření na 12 a 10 metrech na západní pobřeží USA. Vysíláme na ssb s K3 + pa HLA 300v plus + ant Spiderbeam. Střídáme se po 2 hodinách u rádia.

Úterý – pátek: Náš pobyt dostává řád, ráno snídaně většinou bageta croissant kafe čaj - cena 3500 CFA. Poté se snažíme pracovat s JA stanicema, ale tam nám to nehraje. Z OK dostáváme hlášku kolik jich nás volá a my neslyšíme skoro nic. Před obědem jdeme na nákup do města pro vodu pivo krekry a banány. Po 12 UTC probíhá otevření do Usa a děláme mnoho qso s EU a NA na 10 a 12m. Večeře, na tu chodíme okolo 19 UTC. Využíváme pouze hotelových služeb. například: ryba steak cena 6000 cfa, špagety - 3200 cfa, pivo 1200 cfa. Kurz v době pobytu byl 452 CFA za 1$.

CQ WW CW začíná v půlnoci místního času a využíváme druhou call XT2FCJ, závod rozjíždím na 40m s K3 + PA moc to nechodí, přesto za 2,5 hod 270 qso v logu. Přeladujeme se na 20m, kde hrají stanice z Ameriky. Probouzí se Petr a já uléham. V 7 UTC usedám ke druhému rigu a již vysíláme jak žádá kategorie M/2. K3 + pa a Spider preferujeme, vždy na pásmu které chodí lépe a ts480 s vertikálem většinou na 20m.První den končíme s vysíláním ve 22 22 UTC. Já se probouzím v 01 00 UTC a pracuji na 20m stále hraje velmi slušně NA. Náš tajný cíl 5000 qso se poměrně rychle naplňuje a v 1654 UTC máme v logu 5000 qso během CQ WW. Dolehne na mne únava, bolí mne krční páteř a je mne tak nějak divně. Závod dojíždí Petr a povedlo se mu dotáhnout na číslo 5665.

Den po CQ nás čeká balení Spiderbeamu, dipolu a LW. Jako poslední anténu, necháváme vertikal. Děláme posledních pár spojení a v 1530 UTC vypínáme K3 a v logu je celkem 17953 qso. Také platíme hotel, celou dobu výdaje píšu do velikého archu. Platili jsme kartou VISA a dostali jsme 20% slevu, konečný účet činil 500060 cfa.

V podvečer balíme vertikál a přijíždí Farouck, který nám přivezl váhu. Pečlivě vše převažujeme a každé zavazadlo váží přesně 23 kg. Faroucka zveme na večeři, s radostí naše pozvání přijímá. Ukazuje nám mnoho fotografií z Burkiny Faso, co jsme mohli vidět. Bohužel nestihli jsme to, protože 3 dopoledne jsme stavěli antény a pak vysílali. Přišlo několik mejlů s žádostí o spojení a proto na výlet nebyl čas. Zase jsme zažili pileup o jakém se nám v Evropě může jen zdát.

Po 22. hodině odjíždíme směr letiště, převažování zavazadel foliování, během tohoto procesu nám asistuje místní pomocník. Dostává 1000 CFA a dovede nás, až k pasu kde dostaneme palubní vstupenky. Probíhá klasická kontrola pasů otisk prstů. Vyplnění celního prohlášení o pobytu. Za poslední CFA kupujeme pivo a potom míříme směr gate. Kompletně musím vyndat TCVR, ant tuner, panel od ts480, rentgenová zkouška a konečně nás pustí do prostoru gate. Odlétáme na čas a ráno jsme v Istanbulu a v podvečer v Praze.

Na závěr malé porovnání z pohledu expedice: Elecraft K3 je výborné rádio a v mnoha věcech předčí Kenwood TS480.

Mod CW filtr 250hz u K3 na CW, tak je možnost poslouchat 1 – 2 stanice. To samé nastavení jsem udělal na TS480 tak těch stanic je slyšet více a splynou všechny do jednoho tonu. Nechci kritizovat TS480, pro vysílání z OK plně postačuje, jen jsem chtěl napsat pohled ze strany expedice. TS 480 používam na remote QTH a jsem s ním velmi spokojen.

Dále chci poděkovat všem za spojení a sponzorům:

MDXC, Cliperton dx club, NDXA, RM Italy, OKDXF
OK1MY, OK7GU, OK1MR, OK1DRQ - qsl man, + mnoha drobným sponzorům.

Také bych chtěl poděkovat našim manželkám a dětem, že to bez nás vydrželi. Byli jsme v kontaktu každý den přes skype a nebo facetime, při internetovém signálu měli možnost naši pozici přes find my Iphone.

Naše stránky

Založil jsem na facobooku skupinu xt26dj&xt2fcj https://www.facebook.com/groups/373035602830188/