Republika Togo je stát v západní Africe, ležící na pobřeží Atlantského oceánu, tzv. Zlatonosné pobřeží a řadí se mezi menší státy afrického kontinentu. Na západě hraničí s Ghanou, na severu s Burkinou Faso a na východě s Beninem. Pobřeží na jihu je dlouhé jen 56 km.

Togo

Počet obyvatel je kolem 7 mil. a téměř 30 % obyvatel je pod trvalou hranicí chudoby.

Pobřeží Toga se od konce 15. století postupně stalo cílem zájmu Portugalců, Nizozemců, Francouzů a Angličanů, zejména pak obchodníků s otroky. Od 2. poloviny 19. století zesílilo pronikání německých kolonizátorů, roku 1884 byl nad jižní částí Toga vyhlášen německý protektorát, v roce 1905 se z celého území stala německá kolonie. Hned po vypuknutí 1. světové války Togo obsadila francouzská a britská vojska. V roce 1946 se Togo stalo poručenským územím v britské a francouzské správě. O deset let později se v Brity spravované části uskutečnil plebiscit, na jehož základě došlo k jejímu připojení ke Zlatonosnému pobřeží (Ghana). Francouzské části byla přiznána vnitřní samospráva.

V roce 1958 se Togo stalo autonomní republikou v rámci Francouzského společenství. Úplná nezávislost Tožské republiky byla vyhlášena 27. dubna 1960. Následně v Togu tak jako v mnoha afrických státech následovalo období různých státních převratů, než se podařilo situaci alespoň trochu stabilizovat.

První nápad uskutečnit expedici do Toga jsem měl už v roce 2014, ale museli jsme přípravy na expedici přerušit kvůli ebole v sousední Ghaně. Tenkrát jsme měli vyřízené licence, nalezené ubytování a víza. Během chvilky jsme tenkrát přišli o 600€. Stále jsme měli v plánu, že se jednou do Toga vrátíme.

Myšlenka opět vzplála asi měsíc po úspěšné expedici D66D. To mi Petr OK1FCJ zavolal, jestli na jaře 2017 nepojedeme na nějakou malou expedici. Přemýšleli jsme kam. Hlavně jsme chtěli lokalitu blízko Evropy. Je minimum sluneční aktivity a letět do oblasti Zimbabwe jsme rovnou vzdali.

Také padla myšlenka znova jet do Burkiny Faso, ale opakováním už námi aktivovaných zemí těžko uděláme DXCC vlastní návštěvou.

Proto volíme Togo. Ihned kontaktujeme kamarády z týmu, ale nikdo nemá čas, všichni mají práce nad hlavu. Zůstáváme sami OK1FCJ a OK6DJ.

Máme pohromadě veškeré kontakty a myslíme si, že vyřízení licence bude otázka 1 měsíce. Omyl, licenci jsme obdrželi až po 5 měsících. Nebylo to složité, ale prostě to trvá.  Licence se totiž vydává na ten rok, ve kterém chceme vysílat a ne třeba půl roku dopředu. Proto jsme mohli řešit věci naplno až v lednu.

Další krok je získání víz. Tožská republika má zastupitelský úřad pro získání víz v Německu v Bonnu. Celý proces trval dalších 20 dní. Komunikace na ambasádě je složitější, anglicky zde nemluví. Nejraději francouzsky a nebo německy.

Takže 3. dubna 2017 konečně kupujeme letenky, které samozřejmě dokázaly zdražit skoro o dalších 80€ během týdne. Hledáme různé varianty a jako nejpřijatelnější verze vychází trasa Mnichov - Paříž - Lomé. Termín expedice jsme naplánovali na 20.4. a návrat domů na 30.4.

Začátkem dubna proběhlo tradiční předexpediční setkání v Řitce, kde je nutné odladit a zabalit kompletní setup. Jsme pouze dva a proto nesmíme nic opomenout. Těsně po oznámení expedice DX komunitě jsme dostali spoustu žádostí, ať s sebou vezmeme také anténu pro pásmo 160 m. Prvotní plán byl pouze 80 až 10m. Po zvážení všech zavazadel zjišťujeme, že se nevejdeme do základní váhy 4 x 23 kg. Takže musíme přikoupit další zavazadlo v hodnotě 320€ za 23 kg. Jako první na pomoc přispěchal Ruda OK2ZA s tím, že když nemůže jet s námi, tak alespoň přispěji na část zavazadla. Pár dní na to se ozve Petr OK1BOA, Pepa OK2PDN a Jirka OK1FPG. Každý přispěje určitou částkou, takže nemusíme balík antén na low band platit ze svého. Děkujeme kluci!

Netrpělivě čekám na večer 19 dubna, kdy Petr OK1FCJ přijede do mého QTH a odtud pokračujeme do Mnichova na letiště Franze Josefa Strauße. Petr mě zaveze před terminál a já veškerá zavazadla hlídám v letištní hale. Mezi tím odváží Petr auto na parkoviště. Čekáme netrpělivě, až otevřou přepážku na příjem našich zavazadel, jdeme úplně první. Mladá slečna převažuje veškerá zavazadla, ale váha je přesně 22,85 kg. Naštěstí neváží příruční zavazadla, kde máme PA a počítače. Odvážíme vše směr nadrozměrná zavazadla a pokračujeme směr GATE.

Letíme prvním letadlem směr Paříž, kde máme skoro 6 hodin do dalšího odletu směr Togo – Lomé. První let do Paříže trvá 1,5 hodiny a druhý do Lomé pak 6,5 hod. Do Lomé přilétáme ve 20 hodin místního času. Jdeme nejprve na pasovou kontrolu, kde čekáme na odbavení. Víza máme v pase dvě, jedno z roku 2014 a celník samozřejmě najde prvně vízum neplatné. Čekáme netrpělivě na zavazadla a během chvilky vyjede po pásu první kufr, pak druhý a k tomu 3 balíky antén. Pokračujeme dále, čeká nás vysvětlování, proč vezeme do země tolik trubek a drátů.

Následuje rentgen a ihned jsme nápadní, takže nás celník bere stranou. Petr ukazuje veškerá povolení, emailovou komunikaci a odcházíme s celníkem do kanceláře. Tam jde pouze Petr a trpělivě vysvětluje a ukazuje veškerá povolení. Dostáváme razítko a můžeme laskavě opustit letiště. Vyjdeme z letištní haly a hned se nás chopí místní naháněči na taxi. Dovedou nás k Toyotě Corola z roku 1990 a s řidičem smlouváme cenu. On chce 50E a my zkoušíme 30E. Dohodneme se na 40E a ještě si bereme na něj telefon a využijeme jeho služeb při cestě zpět.

Cesta k našemu hotelu k hotelu Le Lac Paradis trvá přes půl hodiny, kontakt na něj jsme na něj získali díky I2YSB a jeho týmu. V hotelu je ve čtvrtek večer pouze ochranka a můžeme si vybrat pokoj dle naší libosti. Hotel leží vedle velikého jezera.

Petr vybral pokoj uprostřed a protože není moc pozdě tak vybalujeme TCVR, počítače a PA. Ochranka nám ochotně prodá vodu a pivo. Teplota venku je +26°C. Kolem půlnoci uléháme a ráno vstáváme v 6 hodin místního času. Časový posun je mínus 2 hod. Petr domlouvá s místním domorodcem cestu do banky a nákup vody. Bohužel vyrazili o hodinu dříve a v bance mají zavřeno. Tak musí počkat před bankou, až otevřou. Konečně má Petr hotovost a jde koupit místní SIM kartu s datovým limitem 6GB. V obchodě krásně funguje HSDPA, ale na vesnici v hotelu jede pouze EDGE.

Stavba Hexbeamu

Já jsem mezi tím vybalil veškeré antény z igelitu a těšil se, až začneme stavět první anténu Hexbeam. Stavba šla poměrně od ruky a pokračujeme s vertikálem pro 30 a 40m. Každý vertikál má dva laděné radiály. Odpoledne postavíme ještě anténu pro 80m a jeden vyzdvižený radiál. To je samozřejmě málo, ale další přidáme až druhý den.

21.4.2017 13:30 je konečně vše připraveno a jako již tradičně OK6DJ dává první CQ na 20m CW. První jako na D6 v logu je OK2ZI a po spotu se strhává pileup. Říkám si, že to není možné, 5V7 je obyčejná zem a to ještě na 20m. Vysílám 20minut a dávám prostor i Petrovi na 17m SSB. Pileup je opět hutný. Po hodině se hlásí hlad a odcházíme na večeři na hotelovou terasu.

Po večeři unaveni zkoušíme pásma 30m a 20m současně a později 30m a 40m. Ve 2:00 UTC Petr zkouší i CQ na 80m s 1 kW out a taky zde je poměrně silný pileup. Střídáme se ve vysílání a zkoušíme spodní pásma.

Stavba Hexbeamu22.4.2017 v 6:00 UTC dáváme QRX na několik hodin a jdeme budovat anténu Spiderbeam. Odpoledne náš nový kamarád John sežene malého kluka – lezce, který vyšplhá na palmu, kam uváže 2 izolátory, přes které je protažen drát pro anténu pro pásmo 160m. Klučina byl opravdu mladý odhaduji tak 10 let. Měl jsem strach, aby nespadl!

Stihneme ještě vyladit jeden vyzdvižený radiál a opět se zase šeří. Půl dne jsme pracovali ve 32 stupňovém horku a vypili 5 litrů vody. Zkoušeli jsme se ochladit v bazénu, ale ten byl doslova horký, +28°C, takže pomohla jen sprcha na pokoji.

Ve volných chvílích opět vysíláme na všech KV pásmech. Opět se snažíme být maximálně QRV na spodních pásmech, ale 160m ještě nehraje podle představ.

Kluk na palmě23.4.2017 je neděle a úkol zní jasně: dodělat RX anténu DHDL a přidat jeden radiál pro anténu na 160m a jeden radiál pro anténu na 80m. Celkem má tedy každá anténa dva laděné radiály. Více drátu ani už nemáme.

V neděli se koná v hotelu slavnostní oběd. Ve 13 hodin jsme se slavnostně oblékli a šli na místní slávu. Oběd byl chutný, podávalo se hovězí, kuřecí a na závěr vepřové. Sladký dort jsme také ochutnali. Oběd nás vyšel na 50€ pro dva a platí se při odchodu. Ostatní jídlo nám psali na průběžný účet. Byli jsme tak přejedení, že jsme nemohli skoro ani sedět u zařízení.

Zkoušíme RX anténu DHDL a zjišťujeme, že to není ono a že není skoro žádný rozdíl vůči vertikálu. Proto se rozhodneme ji v úterý rozebrat a drát využijeme pro vertikál na 160m, kam instalujeme další dva vyzdvižené radiály. Celá zahrada je pěkně zadrátovaná.

24.4. v pondělí jsme v hotelu sami a dopoledne jsme se rozhodli jít na výlet k moři. Cesta k němu byla přes 2 km dlouhá. Pláž byla krásná písčitá, nikde ani človíčka, jen jeden místní domorodec zde prodával občerstvení.

Nedá mi to a chci se jít vykoupat. Vlny jsou asi 1 m vysoké a 2 metry od břehu není písek, ale začíná tvrdé kamenité dno. Jsem 4 metry od břehu a cítím silný odliv, který jsem zatím nikde jinde nezažil, rychle se snažím opustit moře a Petr na břehu zpozorní a chce mi jít na pomoc. Než přiběhne, jsem naštěstí na břehu a koupání bude už jen v bazénu. Na wikipedii píšou: "Nedoporučujeme se koupat v moři kvůli silným mořským proudům, nebezpečí utonutí!"

Tým 5V7PÚterý 25.4.2017: Musíme jet do banky pro peníze, v našem hotelu chtějí totiž zálohu za poskytnuté služby. Máme už jen pár drobných a tak vyrážíme na stopa. Systém funguje tak, že se stopne projíždějící auto a řidičovi se přispěje na cestu.

Hromadná doprava zde nejezdí. Běžně sedí vepředu na sobě dva spolujezdci a vzadu i čtyři osoby. Každý stopař platí zvlášť.

Automobilovému parku vévodí Toyota. Náš stop byl úspěšný a už druhé auto nás odvezlo asi 10 km do banky. Cestou bylo několik check pointů, kde se kontrolují doklady od auta a kufr.  Vystupujeme před bankou a musíme vystát klasickou frontu. Asi za půl hodiny jsme na řadě a měníme Eura za CFA, což je měnu několika států. Konečně po Zimbabwe jsou z nás opět milionáři. Peníze dělíme s Petrem na půl a jdeme koupit do obchodu dobrou indickou whisky jako desinfekci a k tomu sušenky. Cestou zpět opět stopujeme a za chvilku jsme v naší vesničce a k hotelu to máme už jen kousek.

26. a 27. 4. máme už jen poslední dva dny na vysílání a chceme je využít naplno a být na pásmu. Už žádné výlety, ale jen a jen pileup.  Během dne několikrát vypínají proud, vždy naskočí náhradní zdroj. Je večer a najednou je tma.  Hotelová centrála má starší akumulátor a bohužel neotočila startérem. Nastala pravá africká tma. Sedíme u bazénu, protože na pokoji nefunguje klimatizace a nedá se tam dýchat.

OK6DJK večeři nám uvaří na plynu naše oblíbené špagety, svítíme mobilem a zkoušíme zprovoznit internet přes mobil. Internet samozřejmě příliš nefunguje, má výpadky. Informujeme kamarády, proč nejsme na pásmu. Probíráme taktiku balení a jsme rozhodnuti být celý pátek na pásmu a Spiderbeam zabalit až večer.

Konečně zapínají proud. Nebyli jsme QRV celkem 4 hodiny. Křičíme hurá a jdeme na pásmo.

28.5.2017 je pátek. Rozhodli jsme se začít balit až na večer. Spiderbeam máme složen asi za 1,5 hodiny.

29.5 v sobotu vstáváme brzo ráno a balíme veškeré vertikály. Potom jdeme na poslední snídani. Máme jedinou funkční anténu Hexbeam. Užíváme si posledního pileupu na SSB.  V 9.30 UTC definitivně konec a navazujeme poslední qso s OK1FM.

OK1FCJLoučíme se a jdeme vše rozebrat, zabalit, zavázat a připravit se na opuštění hotelu.  Objednáváme poslední oběd, na terase probíhá nějaká party, ale my už jsme v myšlenkách jinde a přemýšlíme, jestli přijede včas taxikář. Přijel a odváží nás na letiště pro jistotu dost včas, takže máme 4,5 hodiny do odletu.

Loučíme se s Togem a přemýšlíme, kdy se opět vrátíme do západní Afriky.

Před letištěm je check point, který hlídá voják se samopalem. Bez problémů vjíždíme do areálu letiště.  Za poslední peníze kupujeme 2 piva a naše zavazadla musíme přefoliovat již za €.

Let domů probíhal již standardně a v 7 UTC jsme v Mnichově a doma pak už autem za 3 hodiny.  Závěrem chtěl bych poděkovat našim sponzorům www.ges.cz, Cliperton Dx clubu, www.MDXC.org a samozřejmě jednotlivcům.

FarewellSPONSORS OVER 50 USD

HB9FPM & HB9JOE, OK2ZA, OK2PDN, OK2BJT, OK1BOA, OK1FPG, OK1MP, HA5JI, K2CUB, OK1VK,

A také samozřejmě mnoha drobným sponzorům, jejichž celý seznam je na www.cdxp.cz

QSL žádejte, prosím, výhradně via OQRS na Club Logu.

LoTW a EQSL budu nahrávat za 6 měsíců po expedici.