Pozn.: Mauritánie nebo též Mauretánie je islámská prezidentská republika, která se nachází na západním pobřeží Afriky. Na ploše 1 mil. km² žijí 3 miliony lidí. Dřívější překlad do češtiny byl jen Mauretanie (pozn. OK7GU)

Myšlenka na expedici do Mauritánie se začala rodit krátce po návratu z Komorských ostrovů z expedice D66D. Při hledání lokality pro expedici na rok 2017 jsme usoudili, že vzhledem k podmínkám šíření a aktuálnímu stádiu cyklu sluneční činnosti musíme volit lokalitu, která je podstatně blíže EU a nejlépe i NA. Bylo jasné, že volba padne někam na horní polovinu Afriky. Ale kam? Většinu zemí zde ležících lze roztřídit do dvou základních kategorií: země nebezpečné, a to ať již z důvodů zdravotních, politických či bezpečnostních, a pak na ty ostatní, které jsou sice relativně bezpečné, ale z pohledu radioamatérů nezajímavé a pro veřejnost dychtící po spojení se vzácnou zemí by neměla klasická DX-expedice větší smysl.

Po dlouhých a vášnivých debatách jsme se rozhodli pro jakýsi kompromis – Mauritánii. Poloha vzhledem k EU a NA je výborná, vzdálenost rozumná. V zemi byli dva aktivní amatéři – Jean 5T0JL (ON8RA, aktivní CW) a Ahmad 5T2AI (9K2AI, aktivní SSB). Kontaktovali jsme proto Jeana a informovali ho o našem úmyslu. Byl nápadem nadšený (nemá rád expediční styl provozu a vítal, že bychom do 5T přijeli a trochu to tam „vymlátili“). Hned přislíbil pomoc se zajištěním koncese, kterou po výměně několika e-mailů a několika jeho návštěv v ARE (místní telekomunikační úřad) skutečně zařídil a my měli v rukou povolení se značkou 5T5OK. Ahmad byl o našem plánu také zpraven a tak už nic nebránilo výběru vhodného QTH.

Přirozeně jsme chtěli co nejblíž k moři, ideálně přímo na pobřeží a současně poblíž letiště. Po prostudování nabídky jsme se rozhodli pro hotel Sabbah - stejný hotel, ve kterém byla roce 2012 úspěšná expedice polských operátorů 5T0SP. Hotel je na kraji Nuakšottu (hlavní město Mauritánie), bohužel ale nemá svoje webové stránky, telefony ani e-maily víceméně nefungují a majitel neumí anglicky. Byli jsme odkázáni na osobní návštěvy Jeana a jeho zprostředkované informace. Jean hotel už znal (byl členem 5T0SP), prohlédl aktuální stav, získal orientační cenové relace a vše se zdálo na dobré cestě.

5T5OK Team

Expediční tým dostál tou dobou určitých změn – omluvil se Pavel OK1FPS z pracovních důvodů, ale zase jsme mohli přivítat dva nové členy - zkušené operátory – Karla OK2ZI a Pala OK1CRM. Jean i Ahmad si též přáli být členy týmu a tak nás bylo dohromady devět. Každý z nás měl nějaký konkrétní úkol co připravit a nachystat a přípravy byly v plném proudu. Dne 31. května byly zakoupeny letenky (z cenových důvodů opět z Mnichova – rozdíl oproti Praze byl 300 EUR na jedné letence) a na polovinu srpna byla domluvena předexpediční schůzka u Petra OK1FCJ v Řitce, kde došlo k balení prvních několika zavazadel.

Mezitím však došlo k nečekaným událostem. Petr OK1FCJ nám sdělil že se z rodinných důvodů nemůže expedice zúčastnit. Dále jsme se dozvěděli smutnou zprávu, že Jean 5T0JL zemřel. Tím jsme přišli o klíčovou osobu, našeho partnera v jednáních s místními a museli jsme narychlo požádat Ahmada 5T2AI o součinnost a spolupráci. Současně jsme začali hledat jiné ubytování, protože hotel Sabbah, předjednaný Jeanem byl rázem obtížně dosažitelný a Ahmad jako vysoce postavený pracovník ambasády Kuvajtu neměl tolik časových možností, aby mohl hotely osobně navštěvovat a naší expedici dojednávat.

A tak jsme hledali sami a našli kontakt na Terjit Vacances – restaurace s možností ubytování, hned vedle původního hotelu Sabbah, dokonce ještě s lepšími možnostmi pro antény, ale hlavně – s anglicky mluvícím majitelem, který na naše e-maily odpovídal v řádu několika málo hodin – na Afriku něco nevídaného. A tak po mnoha a mnoha diskuzích a vyměněných e-mailech bylo domluveno, že naše QTH bude Terjit. Ahmad 5T2AI hotel navštívil, prohlédl a usoudil, že je vhodný pro expedici našeho typu.

Přípravy vrcholily a dva týdny před odjezdem přišla třetí rána – Ruda OK2ZA si zlomil obě nohy a jeho účast na expedici tím nepřipadala v úvahu. Museli jsme tedy opět redukovat zavazadla a z původně plánovaných sedmi OK operátorů nás zbylo už jen pět. Nakonec jsme jedno velké (23 kg) zavazadlo museli stejně dokoupit, protože jsme se do povolených 2x 23 kg + 12 kg kabinové zavazadlo na osobu prostě nevešli.

Ve čtvrtek 14.9. nadešel den odjezdu – expedice začíná! Scházíme se v podvečer u Davida OK6DJ, kde finálně balíme všechna zbývající zavazadla a po příjemné večeři (tradičně ve společnosti Pavla OK1MY) vyrážíme dodávkou řízenou Jirkou OK1OL na letiště do Mnichova.

Cesta letadlem byla – v porovnání s D6 – hračka. V pátek ráno jsme úspěšně prošli odbavením a celá pětice ve složení OK1BOA, OK1CRM, OK1GK, OK2ZI a OK6DJ nasedla do letadla společnosti Air France a v 7:10 odletěla z Mnichova do Paříže. Zde byla necelé 2 hodiny přestávka a následovalo pokračování letu přímo do Nuakšottu. Tam přistáváme v 14:15 místního času, v příletové hale na nás čeká Ahmad 5T2AI, pomáhá průchodem přes celnici a se získáním víz a obdarovává nás SIM kartami místního operátora.

Z našich zavazadel nedorazil jeden kufr, před odjezdem z letiště je nutné sepsat reklamaci. Následně odjíždíme s Ahmadem do našeho QTH, cesta trvá asi půl hodiny a trávíme jí vyptáváním se na místní poměry a zvyklosti. Terjit Vacances je plážový restaurant – bar, který nabízí možnost ubytování v jednom pokoji a devíti bungalovech, ale kromě toho disponuje též konferenčním sálem v samostatné budově. Sál je prostorný (130 m2) a na místní poměry nadstandardně vybavený – stoly, křesla, klimatizace, elektřina, WiFi – je to přesně to, co potřebujeme a po příjezdu zjišťujeme, že realita souhlasí s informacemi, které jsme si s předstihem vyžádali nebo vyhledali na internetu. Pronájem sálu ale není levná záležitost, nájemné jsme prodiskutovali před několika týdny a po výměně mnoha e-mailů jsme usmlouvali „diskontní“ cenu 150 USD na den.

Sál se stal naší vysílací místností, ve které ale většina z nás i spí. Bungalovy, které máme pronajaté na spaní, jsou vystavěny v tradičním stylu – hliněné se slaměnou střechou a jedním malým oknem, bez jakéhokoliv vybavení, jen se třemi matracemi uloženými volně na zemi. Z pohledu Evropana je to „hrůza“, na africké poměry „docela dobré“.

Po obhlédnutí terénu, osobním seznámení se s majitelem restaurace a ujasnění našich a jeho představ o anténách přemísťujeme uvnitř vysílací místnosti stoly a instalujeme rádia. OK1BOA jako hlavní SSB operátor je „odstrčen“ do kouta na druhou stranu místnosti, než všichni ostatní, abychom maximálně eliminovali akustické rušení. Zbývající 4 pracoviště jsou pak umístěna v těsné blízkosti, aby si mohla jednoduše „půjčovat“ antény. Večer jsme pozváni na večeři k Ahmadovi domů, stavbu antén necháváme na další den.

5T5OK antény

Sobota 16.9. Po snídani se rozdělujeme na skupiny. Majitel objektu nám nečekaně dovolil umístit jednu směrovku na střechu své restaurace a tak OK1BOA skládá přímo na střeše Spiderbeam. OK1GK staví u plotu 80 m vertikál s dvojicí laděných radiálů, OK2ZI skládá 5 el. na 6 m, OK6DJ s OK1CRM staví Hexbeam a v pauzách taháme koaxiální kabely. Po instalaci se ale ukáže, že se Hexbeam a Spiderbeam ruší a bude potřeba antény odseparovat na větší vzdálenost. Se Spiderbeamem nelze hnout, tedy musíme najít jiné místo pro Hexbeam. Práce nám zaberou celý den. O jídlo se nemusíme starat, domluvili jsme se s majitelem, že se budeme stravovat v jeho restauraci a starají se o nás velmi dobře. Abychom mohli být první noc QRV na třech pásmech, tak OK1GK připravil část 4SQ na 40 m, dočasně na první noc byl zapojen jen jeden zářič jako vertikál, za soumraku ještě zvedáme provizorní vertikál na 30 m v těsné blízkosti vysílací místnosti. Po setmění je na něj poslech ale velmi obtížný, objevilo se zde na tomto pásmu je silné rušení. Po třech dnech jsme zjistili, že příčinou je jeden ze stropních LED panelů ve vysílací místnosti, který jsme si vždy po setmění zapnuli. Poprvé je expedice v éteru v 18 UTC a první spojení děláme symbolicky s Rudou OK2ZA, který musel zůstat doma. Do večera ještě aktivujeme další pásma – 12 m, 20 m, 30 m 40 m a 80 m.

5T5OK - 4SQ

Neděle 17.9. Stále jsme bez ztraceného kufru, takže nemůžeme postavit anténu na 160 m. Snažíme se vysílat jak jen to jde, postupně jsme na všech módech včetně FT8, který zažívá velký boom. Mezi krajany je o nás enormní zájem, volá mnoho OK/OM stanic, snažíme se je preferovat jak je to jen možné, na SSB vysíláme chvílemi jen v češtině a posloucháme pro OK/OM jinde, než pro ostatní. Během dne provádíme „rošádu“ a prohazujeme 30 m vertikál za Hexbeam. Očekáváme, že vzájemné rušení Hexbeamu a Spiderbeamu bude menší a i poslech na 30 m se zlepší. Odpoledne stavíme další anténu – vertikál na 60 m, PSV 1:1,4, anténa ladí trochu nad pásmem, ale nebudeme ji již upravovat. David usedá k rádiu a po několika CQ navazuje první spojení na tomto pásmu – s OK7GU.

Pondělí 18.9. Dnes jsme usoudili, že máme málo antén na horní pásma, přestože na Spiderbeam je pověšený připojený triplexer od VA6AM, který v podstatě z jedné směrovky dělá tři. A tak OK1GK vyrábí provizorní VDA na 17 m. Anténu jsme postavili na verandu hned před vysílací místnost, aby byl co nejkratší svod. Anténa podle reportů funguje dobře a tak jsme ji – po dvou pádech v silném větru – předělali tak, aby vydržela až do konce expedice.

5T5OK antény

V podvečer přivezli Karlův ztracený kufr a tak se hned pouštíme do antény na 160 m – základem vertikálu je 18m Spiderbeam prut, s kapacitním kloboukem ze čtyř vodičů a se čtyřmi radiály. Končíme za tmy, stmívá se tu rychleji než jsme zvyklí, máme sice čelovky, ale místní obyvatelé nám svítí LED lampami, abychom na práci trochu lépe viděli. Anténa ladí pod pásmem, ale v pásmu má 1:1,5 a tak se rozhodneme ji tak do zítřka nechat a Karel hned rozjíždí pileup. Po pár CQ první stanice v logu - OK1BN. Následuje večeře, poté usedáme k rádiím, zjišťujeme že 60 m anténa nefunguje – během odpoledne přijel chladírenský vůz a zavadil o zavěšený koax a poškodil ho – opraveno sice během několika minut, ale i krátká doba pobytu venku stačí na to, aby z nás tekl pot. V tyto dny ani v noci neklesá teplota pod 30°C a tak jsme vděční za klimatizaci ve vysílací místnosti, kde jsme teplotu kterou jsme nastavili na 25°C. Až do půlnoci jedeme současně 160CW + 80CW + 60CW + 30RTTY a 20SSB. Bohužel na 30 m je tak silné rušení, že logujeme jen silné stanice a po hodině s omluvou vypínáme, vrátíme se sem později, až rušení opadne.

5T5OK SSB operating

Úterý 19.9. Ráno bylo 30 m pásmo již bez rušení (zhasnuté světlo…) a tak pokračujeme na RTTY, později zkoušíme RTTY i na 17 m, kde jsou silné pileupy, všechny protistanice jsou téměř stejně silné, split-okno 1-5 UP nestačí. Provoz je velmi obtížný a zdlouhavý, rate klesá pod a 60QSO/hod. Během první noci udělal Karel OK2ZI celkem 119 spojení na 160 m, na vertikál se poslouchat dá, ale chtělo by to přijímací antény. Po poledni přijíždí kontrola z ARE (místní telekomunikační úřad). Kontrolují operátory podle pasů, všechna rádia a jejich výrobní čísla, bižuterii a nakonec i všechny antény – zda odpovídají soupisu, který jsme jim poslali dlouho před expedicí. Před odjezdem pořizujeme společné foto a po jejich odjezdu taháme jeden Beverage směr Evropa a doufáme, že se osvědčí.

Středa 20.9. Karel OK2ZI strávil další celou noc na 160 m, poslech na Beverage je přínosem a tak plánujeme natáhnout další. Kromě toho máme v plánu hlavně vysílat a z dalších prací už jen výměnu koaxů. Ke všem směrovkám vede nízkoútlumový kabel Messi, ale antény na ostatní pásma mají RG58 a proto kabel měníme za RF240, kterého bylo přes 300 m ve ztraceném kufru a doputoval tak později. Měníme svody ke 160 m, 80 m a 40 m anténám, všechny jsou kolem 100 m dlouhé a tak i tady už hraje útlum roli. Odpoledne pak ještě přidáváme radiály pod 160 m vertikál a Karel OK2ZI s Davidem OK6DJ tahají další Beverage. Přínos je okamžitě znát, vertikálu se zlepšuje PSV a poslech na RX antény je čistší. Abychom nepropásli žádné otevření na dolních pásmech, byli jsme QRV tak jsme celou noc bez přerušení výpadku na 160 m, 80 m, 40 m i 30 m. O půlnoci je v logu 16 tisíc QSO. Všechny antény fungují dobře a z internetových konferencí a chatů čteme jen kladné ohlasy, což nás moc těší.

Bohužel v Mauritánii není povoleno používat vyšší výkon než 100 W a tak nemáme sebou žádný zesilovač, což je na našich signálech i přes dobré antény znát.

Čtvrtek 21.9. Ráno ulehá „noční“ směna po vyčerpávajícím nočním maratonu alespoň na pár hodin spát. Po probuzení ještě stavíme další anténu – VDA na 15 m. Bude 100 m od ostatních antén, ale od antény si slibujeme, že budeme moci jezdit inband 15 m CW a SSB současně. V kombinaci s Hexbeamem to nejde, rušíme se, ale v kombinaci se Spiderbeamem už ano. Večer přijíždí Ahmad 5T2AI, střídá Petra OK1BOA a dělá pár desítek QSO na 40 m SSB.

Pátek 22.9. V noci a k ránu se několikrát probouzíme, budí nás rány do střechy, které způsobuje silný vítr, který nadzvedává plachtu na střeše, zatíženou tvárnicemi. Vítr nám naklápí vertikál na 30 m a poškozuje vertikál na 160 m, který ale ve vichru nejsme schopni opravit a tak opravu odkládáme. Směrovky na horní pásma musíme silněji aretovat, ve větru se samovolně otáčí a 17 m VDA opět spadla. Vítr se otáčí a namísto svěžího chladného větru od moře k nám vane horký suchý ze Sahary. Máme pocit, jako když stojíme před fénem a pocitově je teplota ještě vyšší, než ve skutečnosti je. Dnes se konečně otevřelo pásmo 6 m a i zde děláme několik desítek spojení.

Sobota 23.9. Začíná RTTY contest. Rozhodli jsme se pro kategorii M/2 Low Power, ale později zjišťujeme, že taková kategorie neexistuje a byť máme jen 100 W, tak budeme zařazeni mezi všechny ostatní M/2 stanice. Co se dá dělat… Po půlnoci startujeme (v Nuakšottu je čas shodný s UTC), OK6DJ jede 40 m a OK1GK 80 m. Tam je ale provoz velmi obtížný, první noc je vždy ve znamení silných stanic a kvůli LP máme potíže se do EU i NA dovolat. Po dvou hodinách vzdáváme 80 m, jede se na jedno pracoviště, OK1GK na pár hodin ulehá a vstává rovnou na 20 m, kde je provoz přeci jen lepší. Pracujeme split UP 1 a kvůli Low Power se snažíme být někde stranou - vysoko mezi posledními RTTY stanicemi. Závod jedeme do N1MM. V poledne se pokoušíme na jednom pracovišti o výměnu MMTTY za MMVARI, ta je ale neúspěšná a N1MM se zablokuje, takže musíme toto pracoviště odseparovat od sítě a logovat do Wintestu. Po závodě bude práce navíc – sesypat oba deníky dohromady. Zbytek týmů během závodu okupuje WARC pásma, ihned využíváme toho, že na RTTY nepotřebujeme uši a snažíme se jet na ostatních pracovištích SSB. Později pak opravujeme vertikál pro 160 m.

Neděle 24.9. V 01 UTC vysíláme na čtyřech pracovištích digi, FT8 na 160 m a 30 m a současně RTTY na 40 m a 20 m. Druhá noc závodu je podstatně lepší než ta první, je znát že silné stanice už se mezi sebou mají a i s Low Power máme šanci. Karel OK2ZI byl celou noc na 160 m a tak přibylo do logu mnoho dalších nových stanic, mezi nimi i 2x KH6. Dopoledne spí a odpoledne kontroluje Beverage na EU, který je opět přetržený. Kolem hotelu chodí místní k moři, také se tu potulují psi a volně chodí kozy, tak se Karel smiřuje s tím, že každý večer bude nutné udělat výlet a Beverage opravit. Jednu noc to snad vydrží a další den znova. Petr OK1BOA statečně a s grácií zvládá SSB provoz a drtivá většina spojení jde za ním. Palo OK1CRM střídá SSB a CW a obojí mu jde také výborně.

Pondělí 25.9. Po skončení RTTY contestu uleháme, ale ne na dlouho, protože každé ráno po rozbřesku chodí JA via LP na 30 m a 40 m. Na obou pásmech jsme každý den, nevynecháme ani jediné ráno, abychom dali co největší prostor JA stanicím, které to mají do 5T opravdu daleko. Mezi mnoha JA logujeme i několik VK a ZL stanic. Na 40 m je práce jednodušší, 4SQ chodí výborně a zisk do daného směru je citelný. Na 30 m je situace horší, vertikál v kombinaci se 100 W je málo, každé stanici musíme report několikrát opakovat, je nám jasné, že jsme tam špatně slyšet. Jsme ale trpěliví a snažíme se využívat ranní okna maximálně a přizpůsobovat rychlost CW aktuálním podmínkám. Přes den střídáme horní pásma, podmínky jsou dnes výborné, držíme se na horních pásmech dlouho do tmy a logujeme v tento den přes 5 tisíc spojení. V podvečer jsme zjistili, že se zase poškodil vertikál na 60 m – horní část prutu se zasunula. Bude nutné jej opravit, ale to do tmy už nestihneme, takže tuto noc nebudeme na 60 m aktivní.

Úterý 26.9. Ráno jsme opět na 40 m a 30 m, po zavření okna opravujeme vertikál na 60 m, abychom mohli být příští noc QRV. Dopoledne chodí nejlépe 17 m a tak jsme na tomto pásmu denně, abychom dali co největšímu počtu stanic šanci na pásmový bod. 17 m se stane naším „nejvýživnějším“ pásmem. Na dnešní odpoledne je naplánovaný výlet do Nuakšottu, majitel restaurace Elhadj nás pozval na prohlídku zajímavostí ve městě, navštívili jsme místní muzeum, významná místa a nakonec pár obchůdků se suvenýry.

Automobilová doprava nás všechny fascinuje, dopravní značky ani semafory tu nikdo nerespektuje, což je na vozovém parku znát, každé auto má alespoň jeden šrám anebo roh nabouraný roh, polovina aut má rozbitá světla a uražená zrcátka od vzájemných kolizí.

Odpoledne jsme pozváni do Elhadjova domu, kde pro nás připravují tradiční jídlo – kuřecí maso s cibulí s rýží. Elhadj je pozorný hostitel, mluví perfektně anglicky a tak s ním můžeme diskutovat na libovolné téma. Po pozdním obědě nás odváží zpět do Terjitu, usedáme k rádiím a opět vysíláme až do večera, kdy je pro nás připravena slavnostní večeře k dosažení mety 30.000 spojení.

Středa 27.9. Ranní podmínky jsou tentokrát jiné než obvykle – na 40 m chodí USA extrémně silně, ale LP otevření na JA se nekonalo vůbec. Několik blackoutů kvůli výpadku elektřiny přerušuje naše vysílání, ale naštěstí to nikdy netrvá déle než několik minut. V Terjitu mají záložní diesel-generátor a v případě výpadku jej nahodí. Opět provádíme drobnou opravu 60 m vertikálu. Podmínky na horních pásmech jsou velmi dobré, opět se otevírá 6m do EU, děláme několik desítek CW spojení, bohužel až do OK signál neprojde. Odpoledne odjíždí OK1BOA a OK2ZI do domu Jeana 5T0JL (SK) a spolu s Ahmadem demontují jeho Spiderbeam. Večer se v japonském okně na 160 m podaří Karlovi udělat první dvě JA stanice. Využití japonského okna je velmi problematické, v tuto dobu začíná velmi dobře chodit Evropa a stanice neposlouchají směrovou výzvu pro JA/ASIA a volají.

Otevření do JA bylo velmi krátké cca 15-30 vteřin a za tuto dobu je nutné udělat kompletní spojení. To se dá pomocí CW zvládnout, … na rozdíl od pomalé FT8…

Čtvrtek 28.9. Nadešel poslední den plného nasazení. Využíváme otevření horních pásem, ale v podvědomí už přemýšlíme nad balením a nervozita spojená s odjezdem a případnými problémy na letišti pomalu stoupá. Karel dělá na 160 m další novou JA a DU stanici a slyší další dvě JA, se kterými nebylo spojení dokončeno. K večeru balíme první tři antény na horní pásma, ty už nebudeme potřebovat. Antény na dolní pásma zůstávají přes noc. Večer přijíždí Ahmad 5T2AI v doprovodu svého kamaráda, přivezl nějaké dobroty z grilu a zůstal s námi až do nočních hodin. Hned po příjezdu pořizujeme společné snímky a pak už jen diskutujeme o všem možném. Dozvídáme se, že Ahmad s námi na letišti při odletu nebude, ale pošle za sebe náhradou někoho, kdo nám pomůže, pokud bychom měli nějaké problémy. V časných brzkých ranních hodinách uleháme a přemýšlíme, jak to zítra dopadne.

Pátek 29.9. Ráno se budíme krátce po rozednění, chceme udělat ještě několik úplně posledních QSO, ale na naše desetiminutové CQ na 30 m nikdo neodpovídá. Dáváme definitivní QRT, posíláme tuto zprávu do médií a začínáme s demontáží antén, nejprve 30 m vertikál současně s 80 m vertikálem, pak 40 m 4SQ, 160 m vertikál a nakonec Spiderbeam. Přes den bylo 42°C a tak si rozborku antén náležitě užíváme a Afrika se s námi stylově loučí. V 16 hodin je vše zabaleno, jdeme naposledy do moře, přichází pořízení společných snímků s personálem, rozdání drobných dárků a rozloučení a Elhadjem. Večer odjezd na letiště. Při odbavení nebyly žádné větší problémy, a po rychlém přestupu v Paříži přistáváme v sobotu v 8:30 v Mnichově. Zde zjišťujeme, že pět zavazadel z jedenácti nepřiletělo, nemůžeme na ně čekat, sepisujeme reklamaci a nasedáme do přistaveného auta. Jsme unavení, v autě všichni postupně usínáme, procitáme až za hranicemi OK, náš řidič Jirka OK1OL míří bezpečně směr Dolní Kamenice do QTH Davida OK6DJ, kde nám jeho XYL připravila skvělý vepřový řízek s bramborovým salátem (TNX!)

Po 14 dnech byť výborné, ale přeci jen stále stejné stravy je to vítaná změna. Loučíme se, od Davida pak jede každý po vlastní ose domů, další velké radioamatérské dobrodružství končí.

Domovské stránky www.cdxp.cz, fotogalerie www.cdxp.cz/?p=954

Operátoři: OK1BOA, OK1CRM, OK1GK, OK2ZI, OK6DJ, 5T2AI

Rádia: 1x Elecraft K3, 1x Icom IC-7300, 3x Kenwood TS-480

Antény:

160 m – vertikál 18 m (Spiderbeam) + kapacitní klobouk ze čtyř vodičů + 8 radiál
80 m – vertikál 18 m (Spiderbeam) + 2 laděné vyzdvižené (elevated) radiály
12m - Spiderbeam + Hexbeam
10 m - Spiderbeam + Hexbeam
6 m – 5 el. Yagi DK7ZB 4 m dlouhá
Beverage on the ground (BOG = Beverage, ležící na zemi) EU 300 m, NA 100 m, East 200 m